Радионице за финалисте „Global Teacher Prize 2025“

Изузетна васпитачица Бранислава Марјановић
7. децембар 2025.
Изузетна васпитачица Бранислава Марјановић
7. децембар 2025.

SPARK – IGNITING THE FUTURE OF LEARNING

ЗАСИЈАЈТЕ – ОСВЕТЛИТЕ БУДУЋНОСТ УЧЕЊА

Пролазак у топ 50 финале награде Global Teacher Prize укључује и обавезно учешће у низу догађаја и радионица које се приређују за кандидате у Дубаију. Светски топ 50 финалисти су ове године учествовали на SPARK – Igniting the Future of Learning глобалном образовном догађају који окупља студенте, наставнике, родитеље и лидере како би истражили иновативне начине на које образовање може одговорити на изазове савременог света. Овај догађај је осмишљен тако да инспирише учеснике да осмишљавају активности којима би се трансформисала будућност учења подстицањем сарадње и иновативног размишљања међу свим учесницима. Догађај је одржан у две водеће школе у Дубаију: Dubai American Academy и GEMS Wellington International School. Одржана су уводна предавања и практичне радионице фокусиране на креативност, иновације и инклузивност. SPARK ставља акценат на вештине будућности, одрживост животне средине и улогу технологије у постизању једнакости у образовању.

Андреја Павловић, наставник математике из Смедерева, финалиста награде „Просветитељ” и топ 50 финалиста награде Global Teacher Prize 2025. учествовао је у овим радионицама као овогодишњи такмичар. Поред овогодишњих такмичара, за које су догађаји били обавезни, организатор је позвао и госте из претходних сезона, како би допринели својом стручношћу и унели додатне перспективе у планиране активности. Ове године је на позив организатора учествовала и Ивана Ковачевић, наставница српског језика и књижевности из Београда и топ 50 финалисткиња Global Teacher Prize 2020.

Кандидати који убудуће прођу у топ 50 Global Teacher Prize у овом извештају могу пронаћи информације које ће им бити од користи као припрема за радионице и остала дешавања на овом престижном такмичењу.

Кључни догађаји:

  • Интерактивне сесије – радионице на теме као што су иновације у EdTech-у, инклузивно образовање и еколошке иницијативе;
  • Инспиративна уводна предавања – увид у идеје глобалних лидера и иноватора у образовању;
  • Могућности за умрежавање – успостављање сарадње са добитницима и финалистима Global Teacher Prize награде, студентима и светским лидерима:
  • Студентске презентације – перформанси и изложбе које представљају креативне идеје и решења.

Овогодишњи финалисти такмичења Топ 50 и финалисти из претходних генерација такмичара имали су могућност да присуствују културно-уметничком програму студената, пленарним панелима, представљању Топ 10 финалиста такмичења, интерактивним радионицама итд. У паузама је пружена могућност спонтане размене искуства и добре наставне праксе међу учесницима, као и успостављање веза, сарадње и пријатељстава за будуће дијалоге, пројекте и активности на међународном нивоу. Централне теме панела тицале се суочавања са изазовима у образовању у контексту: писмености, инклузивног образовања, безбедности деце у учионици, моћи науке у образовању, различитим моделима учења, месту и употреби технологије, креативности и сарадње, улога наставника и родитеља, вештачке интелигенције итд.

После завршеног програма у Dubai American Academy, учесници су посетили GEMS Wellington International School, где су похађали радионице за које су били унапред опредељени.

РАДИОНИЦЕ
Први дан, 11. фебруар 2025.

Место: GEMS Wellington International School.
Прва радионица: Guiding with Integrity – Leading with integrity
Аутори радионице: Mariana Burzio, Veronica Perez Mendoza

Ова радионица је тако била осмишљена да је једнак број учесника подељен у групе, који су могли да учествују у индивидуалним и групним активностима, према програму радионице и дефинисаним корацима. У оквиру радионице учесници су разговарали о својим наставницима који су их у току школовања инспирисали и извршили пресудан утицај на њихов живот. Разматрано је које врлине су красиле одабране наставнике. Организован је рад у пару који је подразумевао дискусију о карактеристикама и врлинама наставника који инспирише. Дискутовано је о вредностима које могу бити темељ доброг карактера. Требало је одабрати врлине за које се верује да су есенцијалне за развој у школи и заједници, као и изазове са којима се можемо сусрести у развијању тих врлина. Представници група износили су резултате својих промишљања и сарадње. На крају, помоћу кода су сви учесници могли да обаве саморефлексију. Добра страна овакве радионице се састојала у томе што је велики број активности утицао да се оствари добра сарадња међу учесницима који се пре тога нису познавали, да се створи дијалог међу њима и да се размене добре образовне праксе из различитих делова света и потпуно различитих образовних система из којих је свако од учесника дошао.

(Фото: GTP)
(Фото: GTP)

Друга радионица: Every Voice, Every Classroom
Аутор радионице: Vineeta Garg

Професорка Гарг упутила је учеснике у предности и функционисање одабраних дигиталних технологија у инклузивном одељењу. Као фундаменталне вештине истакла је вештине читања и писања, као и математичке вештине, које су неопходне у данашњем комплексном свету.  Затим, показала је бесплатне и јавно доступне дигиталне алате за читање, писање и рачунање (Microsoft tools). По завршетку предавања, уследила је размена искуства и одговарање на питања.

(Фото: GTP)

Трећа радионица: Living and Learning Online
Аутор радионице: Sinkarito Bernal

Трећа радионица била је посвећена игри и начинима примене елемената игара у настави да би се повећала и унапредила мотивација, активности, пажња и ангажованост ученика. Учесници су упознати са кључним карактеристикама гејмификације: јасно дефинисаним циљевима, добровољним учешћем, повратним информацијама и начинима награђивања. Учесници су били подељени у групе, учествовали у осмишљеним активностима детективских игара и на крају је победничка група добила награду. Путем приказа gamification adventure истакнуто је како су се приступи настави мењали кроз време, од 1985. године када је и први план стављена креативност, преко савремених изазова данашњице, до визије будућности 2055. године. Радионица наглашава значај заједничког стварања, сарадње и развоја иновативних образовних пракси међу наставницима широм света.

(Фото: GTP)

Други дан, 12. фебруар 2025.
SPARK – Igniting the Future of Learning

Други дан је био је веома садржајан, као и први. Представљене су институције Dubai American Academy и GEMS Wellington International School, приказан њихов рад, принципи функционисања итд. Потом, уследила је радионичарска активност и Global Report on Teachers. Закључено је да наставници имају круцијални значај у образовању и да су кључне тачке развоја: сарадња, целоживотно учење, побољшање радних услова и препознавање наставника као креатора знања и партнера у креирању образовних политика.

(Фото: GTP)
(Фото: GTP)